A B1 blog gasztro rovata



Léleksimogató ételek a hosszú, hideg télre

10+1 étel, amitől jobb kedve lesz

2017. január 29. - kation

Véletlen-e, hogy ha rossz a kedvünk, szinte reflexből egy falat csokoládéért nyúlunk? Nem. A csoki bizonyítottan javítja a hangulatot és boldogabbá teszi fogyasztóját, mivel antioxidánsokban gazdag és segíti a szerotonin termelődését, ami boldogabbá tesz minket és csökkenti a stressz szintjét. Viszont a sok csoki hatására, egy idő után szomorúvá tehet minket a tükörből visszanéző kép, ezért javaslunk még 10-féle ételt, ami szintén segít elűzni a tél, a hideg és a rövid nappalok okozta lehangoltságot.

csoki.jpg

A titok: a szerotonin, ami segít fenntartani a jó hangulatot és boldogabbnak érezni magunkat.

1. Citrusfélék

A citrom nem csak C-vitaminban gazdag, hanem magas a B-9 vitamin tartalma is, ami fontos a szerotoninképződésben. Ugyanez igaz a grépfutra is. A narancs ezeken felül B-6 vitaminban gazdag, ami fokozza az energiaellátást. Készíthetünk belőlük turmixot, vagy akár csak a vizünket is ízesíthetjük egy cikk grépfrúttal, ha nem akarunk egy egész limonádét készíteni.

2. Banán

Növeli a szerotonin szintet a benne található triptofán segítségével. Nem mellékesen a banán jó B-6 vitamin forrás is.

3. Lazac

Az omega-3 zsírsavra szüksége van a szervezetünknek, azonban nem képes ezt önmaga előállítani, ezért külső forrásokból kell beszerezni. A lazac, de más tengeri halak is, sok omega-3-at tartalmaznak, ami segít fenntartani a kedélyállapotunkat, elkerülve a hullámvölgyeket.

4. Tojás

A napsütés hiánya miatt a szervezetünknek több D-vitaminra van szüksége, hogy energikusak és jókedvűek maradjunk. Bár bevehetünk D-vitamin kapszulát is, a tojásban például természetesen sok van belőle. Nem mondom, hogy egy finom rántotta reggelire majdnem olyan jó, mint a napsütés, de a szervezetünknek segít, hogy pótolja a napfény hiányát.

popcorn.jpg

5. Pattogatott kukorica

Megnöveli a szerotonin szintet, ami segít ellazulni és jobbá tenni a hangulatot. Gazdag B-1 vitaminban, ezáltal javítja a hangulato. tFokozhatjuk a hatást, ha összekötjük a kukoricázást egy baráti vagy családi mozizással.

6. Dió

Magas omega-3 tartalma miatt nagyon fontos az idegrendszer megfelelő működéséhez.

7. Mandula

Tirozinban gazdag, ami stimulálja a kellemes érzéseket.

spenot.jpg

8. Spenót

Popeye kedvencét vagy bármilyen zöld leveles növényt fogyaszthatunk, amelyek fontos folsavforrások. Energiához juttatják a szervezetet, ezáltal felpörgetnek.

Készíthetünk egy finom spenótos lazacos tagliatellét vacsorára, hogy erősítsük a hatást. 

9. Zöld tea

A benne lévő hatóanyagnak, a theaninnak köszönhetően nyugtató, relaxáló.

10. Víz

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a dehidratált állapot nem csak a testnek, hanem a léleknek is árt. Már enyhe kiszáradás, nem az amikor cserepes az ajkunk és tikkadunk, hanem csak az épp lecsökkenő folyadékszint is okozhat rosszkedvet. Megelőzni egyszerűbb :)

+1. Fűszerek

A sáfrány például sárgára színezi az ételeket, ami önmagában is kellemes hatású, de ennél fontosabb, hogy a kellemes érzésekért felelős szerotonin szintjét megemeli az idegrendszerben. A chili és a bors szintén csökkentik a szervezet stressz szintjét, így járulnak hozzá a jobb hangulathoz.

(képek forrása: pinterest.com)

A bejegyzés trackback címe:

https://b1gasztro.blog.hu/api/trackback/id/tr5212147593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flamer 2017.01.30. 21:43:03

Én hiányolom a listából a sodrófával porított MDMA tablettát, az elég jól megnyomja a szerotonint.

ubu1a 2017.01.30. 23:38:36

@flamer: Csak az a baj, hogy nem fenntartható az erős függőség miatt. Plusz ha túlzásba viszik a jót, kialakulhat szerotonin szindróma, ami szintén nem egy kellemes állapot. Szóval, csak ésszel...

cardiobascuralis 2017.01.31. 01:26:24

Ennyi faszságot rég lehetett olvasni.
Esetleg kapd be a lipicai ménes összes faszát, a lógeci növeli a szerotoninszintet.

KK69 2017.01.31. 08:32:27

Az indexről kerültem ide. A díványon meg ezt olvastam éppen ma:
"Egyes ételek is szolgálhatnak D-vitaminforrásként, csakhogy ezekben többnyire sokkal kevesebb D-vitamin van, mint amennyire szükségünk lenni. Dr. Novák Hunor ismeretterjesztő cikke szerint bár D-vitaminban gazdag ételnek számít például a tojás, a megfelelő pótláshoz napi 30 tojást kellene megennünk (de ezt inkább ne tegyük)."

Bobby Newmark 2017.01.31. 10:50:41

A kapszaicin meg konkrétan endorfint termeltet a szervezettel (hogy ellensúlyozza a túlingerelt hőérzékelő receptorokból érkező fájdalmat). Szóval minél fájdalmasabban csípős a kaja, annál ütősebb a 'high'.

never again 2017.01.31. 16:12:07

Nutella, tiramisu, tejfölös csirke, rizses hús csemege uborkával, sültkrumpli, csokipuding, marcipántorta -ezektől lesz jókedvem, nem a lazactól :D

never again 2017.01.31. 16:13:05

Bár a víznek is van hogy nagyon tudok örülni :D

Bobby Newmark 2017.02.01. 10:57:02

@egeszsegesganodermakave: Léttezik olyan ostoba ember, aki ezt beszopja?